Wystawa końcoworoczna 2023

I Pracownia Fotografii, dr hab. Helena Kardasz prof. UZ

02.07.2023

I Pracownia Fotografii

prowadząca: dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ

laborant: Oleksii Soboliev

rok akademicki 2022/2023

(wybór prac)

II rok I st. Malarstwo, Fotografia

Alina Kremen, Konrad Mazurkiewicz, Faustyna Sikorska, Salomea Skroś 

KURTYNA

Gdy podniesiemy kurtynę, widzimy dwa kontrastujące obrazy. Za piękną delikatną kobietą kryje się ciężki trening, wychudzone ciało, ból. (Faustyna Sikorska)

01_21mal-sp_kurtyna.jpeg 02_21mal-sp_kurtyna.jpeg 03_21mal-sp_kurtyna.jpeg
04_21mal-sp_kurtyna.jpeg 05_21mal-sp_kurtyna.jpeg 06_21mal-sp_kurtyna.jpeg

Wybór: kwadrat, taśma, krzyk, koło, sukienka, biel, sznur, błoto, dwa, wir, figura, gra, hak, lalka, drzewo, otwór, drzwi, skok, kamień, worek, gałąź, stół, czerwień, ryba, światło, dookoła, folia, wanna, skrzydło, stopa, drzewo

I rok I st. Grafika, Fotografia

M. Faber, Julia Mardziołek, Urszula Piątkowska, K. Sokołowska, Zofia Stawicka 

sznur, czerwień, światło /Ja też chcę żyć

07_faber_monika_11grafsp_pracagrupowa_001.jpeg 08_mardziolek_julia_11grafsp_jatezchcezyc_006.jpeg 09_sokolowska_k_11grafsp_tez_chce_zyc001.jpeg
10_stawicka_zofia_11grafsp_zwierzyna_wybrane_2022-23.jpeg 11_urszula_piatkowska_11grafsp_tezchcezyc_001.jpeg

II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia

Marcelina Krupa

sukienka, drzewo, sznur

12_marcelina_krupa_21swsp_synergia__wybrane001.jpeg 13_marcelina_krupa_21swsp_synergia__wybrane003.jpeg 14_marcelina_krupa_21swsp_synergia__wybrane004.jpeg

UWAGI O FOTOGRAFII*

*Inspiracja, cytaty: Roland Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”

Marta Karkut II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia

Fotografia przekształca podmiot w przedmiot, a nawet można powiedzieć, w przedmiot muzealny (...)

15_karkut_marta_21swsp_temat_wlasny_01.jpeg 16_karkut_marta_21swsp_temat_wlasny_03.jpeg

Julia Kleszcz II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia

Okazywało się, że Fotografia jest sztuką niezbyt pewną; podobnie byłoby z klasyfikacją ciał pociągających i odpychających (...)

17_kleszcz_julia_21swsp_temat_wlasny_02.jpeg 18_kleszcz_julia_21swsp_temat_wlasny_03.jpeg 19_kleszcz_julia_21swsp_temat_wlasny_04.jpeg

Klaudia Nogaj II rok I st. Grafika, Fotografia

Kolor jest dla mnie czymś sztucznym, szminką (jak ta, którą maluje się zwłoki).

20_nogaj_klaudia_21grafikasp_kokon_04_2022-2023.jpeg 21_nogaj_klaudia_21grafikasp_kokon_01_2023.jpeg 22_nogaj_klaudia_21grafikasp_kokon_02_2022-2023.jpeg

Dawid Oraczewski I rok I st. Grafika, Fotografia

Cokolwiek by to było (ze mną, z moimi pobudkami i fantazjami), mam chęć tam żyć, całą pełnią, i tej pełni nigdy nie dostarczy turystyczna widokówka. Dla mnie fotografie pejzaży (miejskich czy wiejskich) powinny nadawać się do zamieszkania, a nie do zwiedzania.

23_oraczewski_dawid_11grafikasp_chcialbyme_001.jpeg 24_oraczewski_dawid_11grafikasp_chcialbyms_010.jpeg

Katarzyna Krzysztofik II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia intermedialna

Apokalipsa

Czy to ja?

Bartłomiej Kaczmarek I rok II st. Sztuki Wizualne, Pracownia Wolnego Wyboru

DWA ŻÓŁTE SZNURKI

Łazienka zasłonięta z każdej strony. Zdjęcia podwieszane nad wanną, żeby nikt nie krzyczał, że wszędzie jest mokro. Klamerka musiała być na rogu odbitki. Zawsze występował stres przed zalaniem aparatu. Praktica miała wgniecenie z prawej strony. Nie było żadnego światła, po czasie zaczynało się kręcić w głowie. Ten czerwony kolor wyglądał strasznie. Wszystko tam wisiało. 

Inspiracją do stworzenia tego projektu był film z 1966 roku, reżyserii Michelangelo Antonioniego, pt. „Powiększenie”. Główny bohater Thomas będący fotografem, nieświadomie stał się świadkiem morderstwa. Negatywy i odbitki wywołane przez Thomasa znikają w niewyjaśniony sposób. Film przedstawił wiele scen z pracowni fotograficznej, w tym także ciemni, co zainspirowało mnie do stworzenia podobnej sytuacji, opierającej się na historii bliskiej mojej wizji. 

Projekt „Dwa żółte sznurki” opiera się na wspomnieniach wujka z jego wczesnych lat życia, gdy zajmował się fotografią analogową. Ciemnia przedstawiona na zdjęciach odwzorowuje miejsce, w którym wujek pracował, z naciskiem na wiele szczegółów – umiejscowienie sznurków, ich kolor, klisze będące autentycznymi zdjęciami wujka oraz aparat, który uchwycił te wszystkie kadry. 

25_kaczmarek_bartlomiej_11swsd_powiekszenie_002.jpeg 26_kaczmarek_bartlomiej_11swsd_powiekszenie_005.jpeg 27_kaczmarek_bartlomiej_11swsd_powiekszenie_006.jpeg
28_kaczmarek_bartlomiej_11swsd_powiekszenie_007.jpeg 29_kaczmarek_bartlomiej_11swsd_powiekszenie_009.jpeg 30_kaczmarek_bartlomiej_11swsd_powiekszenie_010.jpeg




Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18