I Pracownia Fotografii
prowadząca: dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
laborant: Oleksii Soboliev
rok akademicki 2022/2023
(wybór prac)
II rok I st. Malarstwo, Fotografia
Alina Kremen, Konrad Mazurkiewicz, Faustyna Sikorska, Salomea Skroś
KURTYNA
Gdy podniesiemy kurtynę, widzimy dwa kontrastujące obrazy. Za piękną delikatną kobietą kryje się ciężki trening, wychudzone ciało, ból. (Faustyna Sikorska)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wybór: kwadrat, taśma, krzyk, koło, sukienka, biel, sznur, błoto, dwa, wir, figura, gra, hak, lalka, drzewo, otwór, drzwi, skok, kamień, worek, gałąź, stół, czerwień, ryba, światło, dookoła, folia, wanna, skrzydło, stopa, drzewo
I rok I st. Grafika, Fotografia
M. Faber, Julia Mardziołek, Urszula Piątkowska, K. Sokołowska, Zofia Stawicka
sznur, czerwień, światło /Ja też chcę żyć
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia
Marcelina Krupa
sukienka, drzewo, sznur
![]() |
![]() |
![]() |
UWAGI O FOTOGRAFII*
*Inspiracja, cytaty: Roland Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”
Marta Karkut II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia
Fotografia przekształca podmiot w przedmiot, a nawet można powiedzieć, w przedmiot muzealny (...)
![]() |
![]() |
Julia Kleszcz II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia
Okazywało się, że Fotografia jest sztuką niezbyt pewną; podobnie byłoby z klasyfikacją ciał pociągających i odpychających (...)
![]() |
![]() |
![]() |
Klaudia Nogaj II rok I st. Grafika, Fotografia
Kolor jest dla mnie czymś sztucznym, szminką (jak ta, którą maluje się zwłoki).
![]() |
![]() |
![]() |
Dawid Oraczewski I rok I st. Grafika, Fotografia
Cokolwiek by to było (ze mną, z moimi pobudkami i fantazjami), mam chęć tam żyć, całą pełnią, i tej pełni nigdy nie dostarczy turystyczna widokówka. Dla mnie fotografie pejzaży (miejskich czy wiejskich) powinny nadawać się do zamieszkania, a nie do zwiedzania.
![]() |
![]() |
Katarzyna Krzysztofik II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia intermedialna
Apokalipsa
Czy to ja?
Bartłomiej Kaczmarek I rok II st. Sztuki Wizualne, Pracownia Wolnego Wyboru
DWA ŻÓŁTE SZNURKI
Łazienka zasłonięta z każdej strony. Zdjęcia podwieszane nad wanną, żeby nikt nie krzyczał, że wszędzie jest mokro. Klamerka musiała być na rogu odbitki. Zawsze występował stres przed zalaniem aparatu. Praktica miała wgniecenie z prawej strony. Nie było żadnego światła, po czasie zaczynało się kręcić w głowie. Ten czerwony kolor wyglądał strasznie. Wszystko tam wisiało.
Inspiracją do stworzenia tego projektu był film z 1966 roku, reżyserii Michelangelo Antonioniego, pt. „Powiększenie”. Główny bohater Thomas będący fotografem, nieświadomie stał się świadkiem morderstwa. Negatywy i odbitki wywołane przez Thomasa znikają w niewyjaśniony sposób. Film przedstawił wiele scen z pracowni fotograficznej, w tym także ciemni, co zainspirowało mnie do stworzenia podobnej sytuacji, opierającej się na historii bliskiej mojej wizji.
Projekt „Dwa żółte sznurki” opiera się na wspomnieniach wujka z jego wczesnych lat życia, gdy zajmował się fotografią analogową. Ciemnia przedstawiona na zdjęciach odwzorowuje miejsce, w którym wujek pracował, z naciskiem na wiele szczegółów – umiejscowienie sznurków, ich kolor, klisze będące autentycznymi zdjęciami wujka oraz aparat, który uchwycił te wszystkie kadry.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |