I Pracownia Fotografii
prowadząca: dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
laborant: Oleksii Soboliev
rok akademicki 2022/2023
(wybór prac)
II rok I st. Malarstwo, Fotografia
Alina Kremen, Konrad Mazurkiewicz, Faustyna Sikorska, Salomea Skroś
KURTYNA
Gdy podniesiemy kurtynę, widzimy dwa kontrastujące obrazy. Za piękną delikatną kobietą kryje się ciężki trening, wychudzone ciało, ból. (Faustyna Sikorska)
Wybór: kwadrat, taśma, krzyk, koło, sukienka, biel, sznur, błoto, dwa, wir, figura, gra, hak, lalka, drzewo, otwór, drzwi, skok, kamień, worek, gałąź, stół, czerwień, ryba, światło, dookoła, folia, wanna, skrzydło, stopa, drzewo
I rok I st. Grafika, Fotografia
M. Faber, Julia Mardziołek, Urszula Piątkowska, K. Sokołowska, Zofia Stawicka
sznur, czerwień, światło /Ja też chcę żyć
II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia
Marcelina Krupa
sukienka, drzewo, sznur
UWAGI O FOTOGRAFII*
*Inspiracja, cytaty: Roland Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”
Marta Karkut II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia
Fotografia przekształca podmiot w przedmiot, a nawet można powiedzieć, w przedmiot muzealny (...)
Julia Kleszcz II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia
Okazywało się, że Fotografia jest sztuką niezbyt pewną; podobnie byłoby z klasyfikacją ciał pociągających i odpychających (...)
Klaudia Nogaj II rok I st. Grafika, Fotografia
Kolor jest dla mnie czymś sztucznym, szminką (jak ta, którą maluje się zwłoki).
Dawid Oraczewski I rok I st. Grafika, Fotografia
Cokolwiek by to było (ze mną, z moimi pobudkami i fantazjami), mam chęć tam żyć, całą pełnią, i tej pełni nigdy nie dostarczy turystyczna widokówka. Dla mnie fotografie pejzaży (miejskich czy wiejskich) powinny nadawać się do zamieszkania, a nie do zwiedzania.
Katarzyna Krzysztofik II rok I st. Sztuki Wizualne, Fotografia intermedialna
Apokalipsa
Czy to ja?
Bartłomiej Kaczmarek I rok II st. Sztuki Wizualne, Pracownia Wolnego Wyboru
DWA ŻÓŁTE SZNURKI
Łazienka zasłonięta z każdej strony. Zdjęcia podwieszane nad wanną, żeby nikt nie krzyczał, że wszędzie jest mokro. Klamerka musiała być na rogu odbitki. Zawsze występował stres przed zalaniem aparatu. Praktica miała wgniecenie z prawej strony. Nie było żadnego światła, po czasie zaczynało się kręcić w głowie. Ten czerwony kolor wyglądał strasznie. Wszystko tam wisiało.
Inspiracją do stworzenia tego projektu był film z 1966 roku, reżyserii Michelangelo Antonioniego, pt. „Powiększenie”. Główny bohater Thomas będący fotografem, nieświadomie stał się świadkiem morderstwa. Negatywy i odbitki wywołane przez Thomasa znikają w niewyjaśniony sposób. Film przedstawił wiele scen z pracowni fotograficznej, w tym także ciemni, co zainspirowało mnie do stworzenia podobnej sytuacji, opierającej się na historii bliskiej mojej wizji.
Projekt „Dwa żółte sznurki” opiera się na wspomnieniach wujka z jego wczesnych lat życia, gdy zajmował się fotografią analogową. Ciemnia przedstawiona na zdjęciach odwzorowuje miejsce, w którym wujek pracował, z naciskiem na wiele szczegółów – umiejscowienie sznurków, ich kolor, klisze będące autentycznymi zdjęciami wujka oraz aparat, który uchwycił te wszystkie kadry.