Galeria REKTORAT im. Zenona Polusa

Arkadiusz Ruchomski / ZAWSZE WYCHODZĄ OD OKRĘGU

13.05.2024

plakat_finisaz.jpgWernisaż wystawy odbędzie się 17.05.2024 o godz. 13:00

Galeria Rektorat im. Zenona Polusa

ul. Licealna 9, Zielona Góra

Wystawa czynna do 21.06.2024

Galeria otwarta: pn-pt 8:00 - 14:00



Zawsze wychodzą od okręgu 

„Zawsze wychodzą od okręgu” to wystawa obiektów czerpiących z symboliki koła, malowanych tuszem okręgów ensō z dalekowschodniej sztuki malarstwa zen. W pracach pejzaże są inspiracją, rodzajem pretekstu do tworzenia obrazu. Wyjęte z natury elementy „wprowadzam” w obraz-obiekt. Kora, piasek, wosk pszczeli, mech, grzyby, siano – to elementy natury zamknięte w moich okręgach. Słońce, Księżyc i inne ciała niebieskie tworzą kolejny z wątków zawierający bliską mi symbolikę koła w wymiarze kosmicznym, a nawet transcendentnym. Tłem dla obiektu jest ściana, która dzięki ażurowej formie prac, jest w obrazie, będąc jednocześnie poza nim. Wraz z pracami przedstawiającymi kształt koła, na wystawie i w katalogu, pojawia się obraz, w którym kształt koła został zakłócony. Obiekt zatytułowany „Dekonstrukcja koła” zapowiada nowy cykl, którego punktem wyjścia jest okrąg rozpadający się na fragmenty. 

Arkadiusz Ruchomski 



Twórczości Arkadiusza Ruchomskiego nie można odbierać w kategoriach tradycyjnie pojmowanych dyscyplin artystycznych. Nie wiadomo, czy mamy do czynienia z malarstwem, czy z rzeźbą. Myślenie werbalne niekiedy ułatwia percepcję, porządkuje ciąg chaotycznych wrażeń estetycznych. Pozwala oswoić dzieło sztuki. Artysta w 2005 roku zdobył Grand Prix w konkursie „Obraz Roku 2004” – jego Okrycie było metaforą naszej cielesności. Drewniana marynarka – obiekt tyleż absurdalny, co budzący niepokój, prowokuje widza do skojarzeń z naszą materialną i niematerialną egzystencją. W kolejnych cyklach artysta skierował uwagę ku pejzażom. Twórczość Ruchomskiego nigdy nie była prostą mimesis, naśladownictwem, nie sięgała do repertuaru wrażeń wyłącznie optycznych. Artystę interesowała sfera symbolu, odniesień do zjawisk znajdujących się poza zmysłowym oglądem. W najnowszym cyklu Ruchomski ponownie odwołuje się do pejzażu, który jednak jest jedynie pretekstem, wizualną inspiracją do stworzenia obiektu-znaku. Przestrzeń obrazów określona jest kołem. Czasami jest ono obiektem zamkniętym – to drewniane tondo o wyraźnych granicach. Niekiedy jego krawędź łamie się i rozpada, przez co granica między obiektem i otoczeniem zanika. Ujawnia się wówczas wewnętrzna konstrukcja rzeczywistości. Obraz-rzeźba działa bryłą – elementem pozytywnym i przestrzenią, pustką – elementem negatywnym. Przestrzeń rozciąga się wokół i przezeń, rozchodzi się we wszystkich kierunkach naraz: w górę, na boki, w głąb. Nakładające się na siebie płaszczyzny o zróżnicowanych fakturach i kolorach tworzą dla wyobraźni widza łamigłówkę. By ją rozwikłać, obserwator musi odwołać się do swojej wiedzy o świecie i zastanowić nad umownością przekazu. Ruchomski często wprowadza zróżnicowanie materii. Elementy z nieokorowanego drew- na, surowe deski czy krążki drewnianych plastrów umieszczone w rytmicznych układach sąsiadują z fragmentami pokrytymi warstwą tłustej, wibrującej kolorem farby albo z gładką, lśniącą powierzchnią emalii. Powierzchnie malarskie, opracowane niekiedy bardzo subtelnie, o rozedrganej strukturze drobno dzierganych form i kanciastych, łamiących smug farby podsuwają wyobraźni cały wachlarz sugestywnych obrazów. Wyobraźnia wyłapuje tu jednak nie jakieś szczególne podobieństwa, a raczej syntetyczne analogie. Analizując symbolikę prac, wskazać można kilka źródeł inspiracji – koło jako obraz świata z jego wieczną cyrkulacją, wieczyście następującymi po sobie porami roku, mandalę, egipskiego uroborosa i japońskie ensō. Koło zawiera w sobie wszelką potencję, jest zarazem jednym i wszystkim. W pradawnych kosmogoniach wszechświat wyobrażony był jako przestrzeń kolista otoczona praoceanem. Ślad tych wierzeń odnajdujemy w kręgach menhirów, w babilońskiej mapie świata, a nawet w podobieństwie łacińskich słów urbs (miasto) i orbis (koło, świat), przywodzącym na myśl kolisty kształt pierwotnych osad rzymskich. Koło ma też nierozerwalny związek z czasem. Mezopotamski podział na 360 stopni jest nawiązaniem do przyjmowanej pierwotnie długości roku solarnego. Koło może być zarazem czasem i wiecznością. Dostrzegamy tu zbieżność egipskiego wyobrażenia wieczności: węża pożerającego własny ogon – uroborosa oraz buddyjskiej koncepcji wieczności i bezczasowości, odzwierciedlonej w kole, której najdoskonalszą postacią jest nirwana – „okrągła cisza”.  Arkadiusz Ruchomski w swoich okręgach niewątpliwie nawiązuje także do ensō – symbolu buddyzmu zen. Ensō to okrąg wykonywany przez mistrzów kaligrafii japońskiej jednym pociągnięciem pędzla. Nie można go poprawiać. Odzwierciedla charakter artysty. Rysowanie ensō jest jednym z ćwiczeń prowadzących do osiągnięcia doskonałego skupienia i biegłości w tworzeniu obrazów medytacyjnych sumie. Traktuje się je jak praktykę duchową, która powinna być powtarzana codziennie. Ensō symbolizuje pełne oświecenie, „okrągłą ciszę” i mu – pustkę. Okrąg może być pełny lub niedomknięty. Zamknięte koło oznacza doskonałość, zaś otwarte – wyobraża ruch i rozwój. Jest to ukoronowanie japońskiej estetyki wabi-sabi z jej asymetrią, nieregularnością, niedoskonałością, prostotą, shizen, czyli autentycznością, i yugen – wdziękiem, datsuzoku – wolnością i seijaku – spokojem. Wszystkie te cechy powinna mieć prawdziwa sztuka. Kreśląc okręgi ensō, artyści Wschodu ujarzmiają chaos. Wyrażają tęsknotę za uświęceniem czasu i przestrzeni, za bezwarunkowym spokojem i duchową doskonałością, za rządzącą kosmosem harmonią. Ta sama myśl przyświeca mistykom chrześcijańskim, gdy mówią o unio mystica – zjednoczeniu z Bogiem. Totemiczne kręgi Ruchomskiego uświadamiają, że do obrazu koła należy także jego środek, omfalos – pępek, który wydłuża się w kosmiczną oś, łączącą płaszczyzny bytu, a my nieustannie odbywamy duchową podróż ku doskonałości. By znów móc rozpoznać w kosmicznej harmonii uwarunkowane wzajemnie bieguny – światło i ciemność, yin i yang, dobro i zło. 

Katarzyna Haber 



Arkadiusz Ruchomski 

www.ruchomski.com 

Wykształcenie: 

Szkoła wyższa: 

Uniwersytet Zielonogórski Wydział Artystyczny, malarstwo sztalugowe 

Praca dyplomowa: „Pejzaże Otwarte” w pracowni prof. Stanisława Kortyki (ASP 

Wrocław) teoretyczna: „Sztuka jednego uderzenia - buddyzm zen i malarstwo zen” 

promotor, prof. dr hab. Anna Jamroziakowa (UAM Poznań) 

Od grudnia 2008 roku pracuje na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w 

Warszawie 

Grudzień 2017- zamknięcie przewodu doktorskiego pt. „Schronienia” na Wydziale 

Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 

Od października 2023 roku prowadzi I Pracownię Rysunku i Malarstwa dla studentów. 

I i II roku na Wydziale Grafiki

Wystawy indywidualne: 

Maj 2024- „Zawsze wychodzą od okręgu”, Galeria REKTORAT im. Zenona Polusa, 

Uniwersytet Zielonogórski, wystawie towarzyszył katalog 

Marzec 2023- Galeria XX1, „Zawsze wychodzą od okręgu”, Mazowiecki Instytut Kultury, 

Warszawa 

Kwiecień 2022- Galeria Elektor, „Pełnia”, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa 

Marzec 2022- Galeria Szewska 16, wystawa indywidualna „Pomiędzy”, Uniwersytet 

Artystyczny w Poznaniu 

Czerwiec 2020- Galeria Nowy Wiek, Muzeum Ziemi Lubuskiej, wystawa indywidualna 

„Pomiędzy”, Zielona Góra 

Listopad 2017- Galeria Promocyjna, wystawa indywidualna „Schronienia”, Rynek Starego 

Miasta 2, Warszawa, wystawie towarzyszył katalog 

Wrzesień 2015 - Galeria GJB, Gimnazjum Joanny Białobrzeskiej, Warszawa, „Pejzaże”, 

wystawa indywidualna 

Kwiecień 2015 - Galeria Sztuki Współczesnej „Apteka Sztuki”, Warszawa, „Malarstwo”, 

wystawa indywidualna 

Marzec 2012- Galeria BWA, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wlkp, „2. Cykle”, malarstwo, 

wystawie towarzyszył katalog 

Marzec / Kwiecień 2012 - Galeria BWA, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wlkp, „Dwa cykle”, wystawa indywidualna, wystawie towarzyszył katalog 

Wrzesień 2009 - Galeria Sztuki Współczesnej „Apteka Sztuki”, Warszawa, „Malarstwo”, 

Kwiecień 2009 - Galeria Promocyjna, Warszawa, „Pejzaże otwarte”, wystawa 

indywidualna, wystawie towarzyszył katalog 

Kwiecień 2007 - Galeria Stara Winiarnia, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna, 

Zielona Góra 

Wrzesień 2007 - Galeria BWA, Zielona Góra, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna, 

wystawie towarzyszył katalog 

Czerwiec 2007 - Galeria Zero, Berlin, Niemcy, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna, 

wystawie towarzyszył katalog 

Listopad 2006 - Galeria Duża, Miejski Ośrodek Kultury, Gniezno, „Pejzaże Otwarte”, 

wystawa indywidualna

Wystawy zbiorowe: 

Grudzień 2023 - wystawa pokonkursowa 27. Międzynarodowego Wschodniego Salonu 

Sztuki Lublin 2023, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie 

Październik 2023 -„Liberté, Égalité, Serigrafité!” BWA Zielona Góra 

Luty 2023- Galeria -1 w Pałacu Czapskich w Warszawie, wystawa wykładowców 

i wykładowczyń Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Uniwersytetu Artystycznego 

w Poznaniu pt. "Scientia & Intuitio". Wystawa powstała we współpracy Akademii Sztuk 

Pięknych w Warszawie z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz 

w Poznaniu. Kurator: Arkadiusz Ruchomski 

Październik 2021- Hommage à Isaac Bashevis Singer, Galeria Medium, Bratysława 

Sierpień 2021- wystawa przedaukcyjna „Salon letni”, Dom Aukcyjny Rempex, Warszawa 

Sierpień 2021- wystawa prac artystów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z okazji 

17. Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, Hommage A Isaac Bashevis 

Singer, Galeria Prom, Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa 

Czerwiec 2021- nawiązanie współpracy z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, 

Wydział Malarstwa, wystawa zbiorowa pt „Po sezonie”, Słodownia +1, Stary Browar, 

Poznań 

Luty 2021- wystawa przedaukcyjna, „Sztuka dzisiaj. Wybór kuratora”, Dom Aukcyjny Desa 

Unicum, Warszawa 

Styczeń 2021- wystawa pokonkursowa 25. Międzynarodowego Wschodniego Salonu 

Sztuki Lublin 2020, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie 

Grudzień 2020- wystawa przedaukcyjna „Salon zimowy”, Dom Aukcyjny Rempex, 

Warszawa 

Październik 2020- wystawa prac artystów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z okazji 

17. Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, Hommage A Isaac Bashevis 

Singer, Galeria Prom, Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa

Marzec 2020- udział w zbiorowej wystawie „ Parametryzacja +”, Galeria Salon Akademii, 

Plac Konesera, Warszawa 

Maj 2016 - udział w międzynarodowej wystawie polsko - węgierskiej w ramach 

Węgierskiego Roku Kulturalnego w Polsce \"POLISH(ED)HUNGARIAN\", organizatorzy: 

Art Market Budapest, Węgry i Galeria Sztuki Współczesnej Apteka Sztuki, Warszawa 

Kwiecień 2016 – Galeria Wertykalna,"ARTELERIE 2016", międzynarodowa wystawa prac 

pedagogów uczelni artystycznych, budynek ASP, Katowice 

Marzec 2015 - "ARTELERIE 2015", międzynarodowa wystawa prac pedagogów z uczelni 

artystycznych, Uniwersytet w Pilznie, Czechy 

Październik 2014- udział w Warszawskich Targach Sztuki, wystawcą m.in. moich prac 

była Galeria Sztuki Współczesnej Apteka Sztuki z Warszawy 

Marzec 2013- Galeria Miejska w Częstochowie, wystawa zbiorowa pokonkursowa 

Pierwszego Międzynarodowego Konkursu „Pejzaż Współczesny” 

Listopad / Grudzień 2011 - „Galeria – 1”, Centrum Olimpijskie, wystawa zbiorowa 

pedagogów wydz. Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 

Październik / Grudzień 2011- „Galeria przy Fabryce”, Ośrodek Dokumentacji 

Etnograficznej Wołomin, „Miłosz. Przenikania”, wystawa zbiorowa organizowana przez 

Mazowieckie Centrum Kultury i Galerię Krytyków „Pokaz” 

Sierpień / Wrzesień 2011- Udział w VI Międzynarodowym Biennale Malarstwa i Tkaniny 

Artystycznej – Barwy i Faktury, Muzeum Miasta Gdyni, Wystawa zbiorowa. Ekspozycji 

towarzyszył katalog 

Lipiec 2011 - Galeria Wieża, Muzeum Zbrojowni na Zamku w Liwie, „Pejzaże”, wystawa 

zbiorowa organizowana przez Mazowieckie Centrum Kultury i Galerię Krytyków „Pokaz” z 

Warszawy, wystawie towarzyszył katalog 

Wrzesień 2010 - Udział w VII Międzynarodowym Plenerze artystycznym w Dobrzycy k. 

Poznania dla absolwentów i pracowników uczelni wyższych. Plener zakończył się wystawą 

Wrzesień 2008 - Muzeum Ziemi Lubuskiej, Galeria Nowy Wiek, Zielona Góra, „Marian 

Szpakowski - - kontynuacja”, inspiracja twórczością M. Szpakowskiego, artyści zaproszeni 

do projektu przez Muzeum Lubuskie i BWA w Zielonej Górze, wystawie towarzyszył 

katalog 

Grudzień 2007 - Miejski Ośrodek Sztuki, Galeria BWA, Gorzów Wlkp „Kolekcja Starej 

Winiarni”, wystawa zbiorowa, wystawie towarzyszył katalog 

Listopad 2007 - Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa, udział w Triennale Malarstwa, 

konkurs Im. Mariana Michalika 

Październik 2007 - Galeria BWA, Rzeszów „Jesienne Konfrontacje”, Triennale Polskiego 

Malarstwa Współczesnego 

Wrzesień 2007 - Galeria Sztuki Współczesnej Wieża Ciśnień, Konin, „Kolekcja Starej 

Winiarni”, wystawa zbiorowa, wystawie towarzyszył katalog 

Sierpień 2007 - Galeria Arsenał, Poznań, „Kolekcja Starej Winiarni”, wystawa zbiorowa 

Wrzesień 2007 - Galeria Biblioteki Miejskiej w Łebie, inspiracja twórczością 

ekspresjonistów niemieckich, plener dla kadry akademickiej z ASP z Poznania, Gdańska, 

Wrocławia i z Berlina 

Luty 2007 - Haddenham Gallery, Haddenham, Anglia, Festival of Polish Art and Culture

Październik 2006 - Miejski Ośrodek Sztuki, Galeria BWA, Gorzów, „Salon Jesienny”- 

przegląd aktualnych dokonań artystów plastyków i fotografików woj. lubuskiego 

Kwiecień 2006 - Miejski Ośrodek Sztuki, Galeria Nowych Mediów, Gorzów Wlkp, „Parada 

Mistrzów”, Laureaci pięciu edycji konkursu Obraz Roku miesięcznika Art & Business 

Kwiecień 2006 - Hotel Europejski, Warszawa, wystawa 100 finalistów konkursu „Obraz 

roku 2005”, organizowanego przez miesięcznik Art & Biznes 

Maj 2005 - Galeria Stara Winiarnia, Zielona Góra, Grupa „koło poznania”, wystawa 

zbiorowa studentów z ASP Poznań i ISP Zielona Góra 

Kwiecień 2005 - Królikarnia, Warszawa, wystawa 100 finalistów w konkursie „Obraz Roku 

2004” organizowany przez miesięcznik Art & Biznes 

Kwiecień 2005 - Miejski Dom Kultury, Gorzów Wlkp, „Salon Młodej Sztuki”, wystawa 

studentów z wydz. malarstwa 

Listopad 2004 - Galeria Antoon de Jong, Tilburg, Holandia, wystawa zbiorowa 

Marzec 2004 - Galeria 17/3, Zielona Góra, wystawa zbiorowa w mieszkaniu grupy 

studentów z ISP z Zielonej Góry 

Luty 2004 - Galeria PWW, Zielona Góra, wystawa zbiorowa studentów z wydz. malarstwa. 

Sierpień 2003 - Galeria Sztuki Współczesnej Wieża Ciśnień, Konin, Grupa „koło 

poznania”, wystawa zbiorowa studentów z ASP Poznań i ISP Zielona Góra 

Czerwiec 2003 - Galeria Het Ware Huis, Lage Mierde, Holandia, „Pejzaże Wielkopolskie”, 

wystawa indywidualna 

Marzec 2003 - Galeria Rotary Club, Tilburg, Holandia, wystawa zbiorowa artystów 

holenderskich i polskich 

Listopad 2002 - Miejski Ośrodek Kultury,Gorzów Wlkp, „Salon Młodej Sztuki”, wystawa 

zbiorowa studentów z wydz. malarstwa

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18