13 lutego 2023 r. o godz. 12.00 w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej odbyło się otwarcie wystawy pt. „DZWONKI MODLITEWNE” wietnamskiego artysty NGUYEN HOAI NAMA. Jego malarstwo to krzyk protestu przeciwko wojnie na Ukrainie z jednoczesnym nawiązaniem do historii Wietnamu, który od wieków był gnębiony brutalnymi najazdami kolonialistów, faszystów, imperialistów i ekspensjonalistów. Poczucie wolności, pokoju i spokoju jest szczególnie widoczne w scenach rodzajowych i portretach prezentowanych na wystawie w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej. Kuratorem wystawy jest dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ. Wystawa czynna od 13.02- 30.04. 2023 r. w godz. 8.00 – 19.00. W soboty od 9.00-17.00. Finisaż wystawy z udziałem artysty odbędzie się 28.04.2023 r. o godz. 13.00. Serdecznie zapraszamy.
NGUYEN HOAI NAM
Dzwonki modlitewne
Wojna wydaje się być przeszłością, ale dzieje się dzisiaj. Sumienie bije na alarm dla ludzkości
wystawa trwa od 13.02.2023-30.04.2023
finisaż wystawy 28.04.2023, godz.13.00
kuratorka wystawy: Magdalena Gryska
„Malarstwo Nguyen Hoai Nam potrzebuje ciągłego i wielokrotnego odczytywania zawartych w nim treści. Artysta mierząc się z przeszłością buduje własną tradycję. Wkraczając w jego świat doświadczamy obecnego w nim bólu, niezgodę na zaistniały świat. Jego świat obrazów to jak niekończący się labirynt odwołań pełen jego wyobrażeń. Autor buduje relacje między tym, co przedstawia (obojętnie czy będzie to scena figuralna, portret czy abstrakcja) a płaszczyzną. Malarstwo stało się dla niego fizycznym doświadczeniem. Ukazuje emocje, które mogą być utrwalone za pomocą farb, a więc za pomocą światła, kształtów i barw.
W jego obrazach zderza się ból i cierpienie, ale także dążenie do przetrwania, te realizacje są ważnym świadectwem historii i zmagania się z traumą, którą wywołuje wojna”.
Magdalena Gryska 7.02.2023, fragm. tekstu.
NGUYEN HOAI NAM
uzyskał dyplom na Uniwersytecie Architektury w Sajgonie, który był uznawany przez francuską Szkołę Beaux-Arts (co kilka lat, jeden student kończył studia, wielu studentów studiowało przez ponad 10 lat). Wykładowcami byli artyści wykształceni we Francji i USA. Następnie studiował na Uniwersytecie Architektury w Hanoi, a po zjednoczeniu Północy i Południa Wietnamu przeniósł się na Uniwersytet Architektury w Ho Chi Minh City.
NGUYEN HOAI NAM był pierwszym studentem tego Uniwersytetu, który „odważył się” pokazać projekt dyplomowy akwarelą. Jego prace prezentowane były w Sali Malarzy, galerii gdzie prezentowano prace studentów ze wszystkich kursów.
Po ukończeniu studiów pracował w Instytucie Planowania Ogólnego i Projektowania Ministerstwa Budownictwa, wiodącej agencji projektowej w branży gdzie przyjmowano wyróżniających się absolwentów. Pracował również w firmie projektowo-budowlanej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Swoje prace pokazał na wystawie zbiorowej "Wykładowców i Studentów Uniwersytetu Architektury na progu nowego tysiąclecia – 2000", gdzie zaprezentował dwa obrazy olejne. Założył również Grupę Listopadową (November Group) składającą się z pięciu architektów, którzy wykładają na Uniwersytecie Architektury. Grupa ta, organizuje coroczną wystawę w Ho Chi Minh City Fine Arts Association (organizacji zrzeszającej profesjonalne koła artystyczne). W 2010 roku brał udział w wystawie w Muzeum Sztuk Pięknych w Ho Chi Minh City (z okazji 35-lecia Wyzwolenia Południa Wietnamu). Był pierwszym wykładowcą Uczelni wykorzystującym program Autocad.
Nguyen Hoai Nam był nauczycielem wizytującym na Uniwersytecie Architektury w Ho Chi Minh City (27 lat) i 3 innych uczelniach. Nauczanie obejmuje naukę obsługi oprogramowania wykorzystywanego w budownictwie opartym na Autodesk oraz tworzenie oprogramowania opartego na Visual C i C++. Realizuje filmy o projektowaniu wnętrz, krajobrazie i urbanistyce. Od niedawna współpracuje z Uniwersytetem Kultury w Ho Chi Minh City - Szkoła współpracuje z Instytutem Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze.
Regularnie uczestniczy w Ogólnych Wystawach Malarstwa Olejnego w Ho Chi Minh City Fine Arts Association, profesjonalnej organizacji artystycznej. Jego obrazy znajdują się w zbiorach prywatnych w Kanadzie, Tajwanie, Chinach, Niemczech, USA i na Węgrzech.
Obecnie, od połowy października 2022, z rekomendacji profesora dr hab. Cao Long Vana, koordynatora Współpracy UZ z Wietnamem oraz dzięki uprzejmości pana Rektora UZ prof. dr hab. Wojciecha Strzyżewskiego i pani Dyrektor Instytutu Sztuk Wizualnych UZ prof. dr hab. Pauliny Komorowskiej-Birger pracuje twórczo na Uniwersytecie Zielonogórskim.
W II pracowni malarstwa dr hab. Magdaleny Gryska prof. UZ posiada idealną przestrzeń do realizacji swoich prac. Korzysta również z wielu cennych uwag malarzy i malarek pracujących w ISW w tym. m.in. dr Basia Bańda, dr Jarek Jeschke, dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ, mgr Cezary Bednarczyk. Koordynatorem i opiekunem jego pobytu jest dr Konrad Juściński.
Obecnie w Wietnamie, mimo że tendencja tworzenia socrealizmu nie jest już „pod lupą”, jak to było wiele lat temu, jednak w momencie gdy prace mają być zaprezentowane publiczności, podlegają cenzurze i muszą uzyskać zgodę organizacji masowych. Nie istnieje możliwość swobodnego niezależnego tworzenia, poza utartymi ścieżkami, tak aby ominąć cenzurę.
Wietnam przechodząc przez brutalne wojny wszystkich czterech rodzajów najeźdźców: kolonialistów, faszystów, imperialistów i ekspansjonistów dziś nie wie, co oznacza pojęcie przyjaciela czy wroga, zwłaszcza kiedy historycznie wcześniej wszyscy byli braćmi. Jest trudne do zdefiniowania po której stronie stanąć w konflikcie.
Pomysł „bycia innym” w celu wywarcia silnego wrażenia wizualnego zdawał się przewijać przez całą jego twórczość, oprócz prac projektowych tworzy własne narzędzia do „szybkiego rysowania perspektywicznego z dwoma długimi linijkami na dużej tablicy” i przechodzi swobodnie od akwareli do malarstwa akrylowego, jest znany jako mistrz malarstwa perspektywicznego i jak mówi o sobie „sprzedawca idei na życie”.