For English see attachements below
български текст в приложението
W samym sercu Sofii, w monumentalnym gmachu Uniwersytetu Sofijskiego im. św.
Klemensa z Orchydy, w tamtejszej Alma Mater Gallery, jeszcze do dziś trwa wystawa „Kiedy zmysły stają się teoretykami. Hommage à Bunt”. Jest ona efektem współpracy Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Sofijskiego i Wydziału Grafiki Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu w partnerstwie z Instytutem Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego.
W formie i treści ekspozycja nawiązuje do koncepcji „portable media” klasycznej awangardy – transgranicznego i transkontynentalnego pocztowego kolportażu grafiki reprodukcyjnej oraz czasopism artystycznych, które ich twórcy skupieni w setkach grup w różnych krajach w okresie międzywojennym, własnym sumptem rozsyłali do bliskich im ideowo zrzeszeń, wydawnictw i galerii. Ukoronowaniem tej praktyki było stworzenie w 1931 r. Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Współczesnej w Muzeum Miejskim w Łodzi, powstałej dzięki nieformalnym kontaktom grupy „a.r”.
Eksplozywna synergia słowa i obrazu w publikacjach awangardy, w tym w ulotnych drukach i plakatach, służyła popularyzacji postępowych idei społecznych i najpierw ekspresjonistycznej, a następnie konstruktywistycznej estetyki, która stać się miała uniwersalnym kodem nowoczesności. Wspólna, transnarodowa „corporate identity” nieoficjalnej unii twórców odzwierciedlała wspólnotę celów i wielką utopię awangardy – kształtowanie nowego społeczeństwa – bez granic, korupcji i urzędów.
Na obecnej ekspozycji prezentowane są prace 26 artystów istniejącej od ponad dekady Grupy 404 z Wydziału Grafiki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, która w swych licznych przedsięwzięciach (wystawach, akcjach, konferencjach, warsztatach twórczych i publikacjach, takich jak nieregularnie ukazujące się czasopismo i imponujące w sensie edytorskim książki) eksploruje zmiany w funkcji i obszarach graficznej artykulacji. Odnosi się przy tym do kwestii społecznych w kontekście współczesnych fenomenów kulturalnych oraz dąży do analizy roli grafiki w sferze publicznej.
Jedną z najważniejszych inspiracji Grupy 404 są dokonania powstałej w 1917 r. w Poznaniu ekspresjonistycznej grupy Bunt, co znalazło swe odzwierciedlenie w tytule aktualnej prezentacji. Jak wystawy awangardy, wysyłane m.in. do Berlina czy Lwowa, ta przetransportowana została pocztą. Paczka złożona z drewnianych skrzyń po rozpakowaniu przeobraziła się w tablice ekspozycyjne. Jak w detektywistycznym procesie, w którym w podobny sposób rozmieszcza się i wymienia istotne dla śledztwa dokumenty, tak i tu przenikające się treści poszczególnych prac służyć mają diagnozie współczesnej społeczno-politycznej kondycji świata. Jedna z nich jest kolażem łączącym fragmenty linorytów ideowego przywódcy Buntu – Stanisława Kubickiego i wiersza Geona Mileva, który wtedy, co i on tworzył w Berlinie, a następnie w Bułgarii promował program awangardy.
Na wernisażu wystawy jej koncepcję przewodnią wyjaśniła zebranym w imieniu gospodarzy w języku bułgarskim kierowniczka Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Sofijskiego, Milena Blajijeva, zaś kuratorka – Lidia Głuchowska – podczas swej multimedialnej prelekcji w języku angielskim „Wieża Babel a awangardowa »teoria« i praktyka sztuki przeobrażającej świat” odniosła się do spuścizny grupy Bunt oraz podkreśliła rangę polskich i bułgarskich formacji artystycznych w sieci międzynarodowych kontaktów i interwencji twórczych.
Artyści:
Krzysztof Balcerowiak, Andrzej Bobrowski, Marta Chudy, Oskar Dawicki, Stefan Ficner, Gosia Gazda, Milena Hościłło, Dorota Jonkajtis, Tomasz Jurek, Jakub Kapral, Maciej Kozłowski, Maciej Kurak, Kamila Lukaszczyk, Agnieszka C. Maćkowiak, Maryna Mazur, Maja Michalska, Witold Modrzejewski, Grzegorz Nowicki, Kornel Ofierski, Monika Pich, Max Skorwider, Weronika Stefaniak, Piotr Szurek, Michał Tatarkiewicz, Radosław Włodarski, Natalia Żychlińska
Kuratorka:
dr Lidia Głuchowska, Instytut Sztuk Wizualnych, Uniwersytet Zielonogórski
Kierownik naukowy projektu:
prof. Maciej Kurak, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Fot.: 1-3, 17, 20: Lidia Głuchowska; 4-6, 8, 11, 13-15, 10, 21, 22: Laura Dimitrova:
7, 9, 10, 12, 19: Maja Michalska; 16: Ventsislava Stoyanova; 22, 24: Filip Piwowarczyk
Lidia Głuchowska, tekst kuratorski PL, Wieża Babel… Sofia [*.pdf]
Flyer ENG, Hommage à Bunt, Sofia [*.pdf]
Lidia Głuchowska, кураторски текст на български Вавилонската кула…Sofia [*.pdf]
Maciej Kurak, Когато сетивата се превръщат в теоретици. Hommage a Bunt [*.pdf]
Publikacja Alma Mater Gallery w Sofii
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.635864692716924&type=3&locale=bg_BG