Wernisaż: 16.10.2025
Godzina: 13:20
Organizator: Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Miejsce wydarzenia: Galeria Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego
im. prof. Jana Berdyszaka, al. Wojska Polskiego 71
Kuratorzy: Janina Wallis, Andrzej Bobrowski
Wystawa czynna: 16.10. – 30.11.2025
w godz. 8.00 -19.00, w soboty od 9.00 - 17.00
Cena wejścia: Wstęp wolny
Kategoria: Studenci, pracownicy, kandydaci, partnerzy
MAREK SIBINSKÝ
Marek Sibinský urodzony w 1974 roku we Frydku-Mistku.
Maturę zdał w 1992 na średniej szkole artystyczno-przemysłowej w Brnie (specjalizacja malarstwo). W 1997 roku ukończył studium magisterskie na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Ostrawskiego (katedra twórczości plastycznej – pracownia wolnej i stosowanej grafiki prof. Eduarda Ovčáčka). W 2006 roku ukończył studium doktoranckie w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, filii w Cieszynie, Wydział Artystyczny, Instytut Sztuki. W roku 2015 uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk plastycznych w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, filii w Cieszynie, Wydział Artystyczny, Instytut Sztuki. Od 1998 roku pracuje jako pedagog w Katedrze Grafiki i Rysunku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Ostrawskiego. Twórczość Marka Sibinskiego bierze swój początek lub czerpie głównie z wizualności obrazów technicznych, ale nie rozszerza ich, nie duplikuje, a następnie nie „zamraża” ich, zasypując nowymi i niepotrzebnymi, powielonymi „obrazami”. Raczej odwrotnie. Zatrzymanie w czasie nie służy strategiom estetycznym czy wystawowym autora, ale głównie ma na celu wciągnięcie widza we wstrząsające i bolesne „fakty”, rzeczywistość wirtualną, którą wprawdzie szczególnie media cyfrowe starannie reflektują, przedstawiają, często bardzo spektakularnie i z niemałą dokumentalną pomysłowością i umiejętnością, ale właśnie być może, że prezentując „absolutnie”, z obsesyjną potrzebą „relacji na żywo”, nakładając na siebie i zwielokrotniając strumienie wiadomości, wytwarzają zupełnie nierzetelny i coraz mniej prawdopodobny, coraz mniej wiarygodny i, co zrozumiałe, nie do zweryfikowania obraz naszego świata. Nasze doświadczanie świata jest zapośredniczone, przekazywane, pozorne, zadziwia prędkością i ujęciem, ale jest również manipulowane, co w ostatnich latach, przez wkroczenie postfaktycznego społeczeństwa nabywa kolejnego, niespodziewanego rozmiaru. Obraz świata możliwy do zweryfikowania w sposób pozytywistyczny skończył się na dobre a inne drogi poznania są właśnie podaniem w wątpliwość i marginalizacją jakichkolwiek sensownych wartości poprzez zalanie ich nadmiarem danych, najczęściej wizualnego charakteru. Ta nowa mitologia, posługując się nowymi schematami i wzorcami, stopniowo wypiera stare narracje, a lekturę tych współczesnych problematyzuje głównie dlatego, że już z definicji odrzucamy, aby to właśnie same media pośredniczyły.
Marek Sibinský was born in Frýdek-Místek on January 1974.
In 1992 he finished his studies at the Secondary School of Applied Arts in Brno (branch of study: painting). In 1997 he got the Master’s degree at the Pedagogical Faculty of the University of Ostrava, Dpt. of Fine Arts – Studio of Free and Applied Graphics. Since 1998 he has been teaching at the Department. In 2006 he finished his doctoral studies and in 2015 he completed his habilitation at the Silesian University in Katowice, branch in Cieszyn, Faculty of Art, Institute of Art. In his artistic activities he concentrates on graphics, painting and experimental approaches in graphics. Marek Sibinský elaborates his topics in thematic cycles. Beside the actual reflection of the present days, as well as his interest in the newest print technologies. First of all it is the technique of silkscreen and possibilities of digital print, and then the experimental technique using various forms of reprint. The author keeps developing them and probes other alternatives of their solution which emerge during the process of creation. Marek Sibinský is thinking intensively about the problem of communication among people with the help of new media. Along with the topics of his works, he tries to articulate the sense of varied kinds of information of different quality level, which attack us from all sides and various territories in the daily routine.
Nagrody / Awards:
2000 - Cena, Grafika roku, Praha
2001 - Čestné uznání, Grafika roku, Praha
2004 - Čestné uznání, Grafika roku, Praha
2006 - Cena, Grafika roku, Praha
2012 - Čestné uznání, Grafika roku, Praha
2013 - 2 x Čestné uznání, Grafika roku, Praha
2014 - Cena, IV. Mezinárodní bienále digitální grafiky Gdynia 2014, Gdynia
2014 - Cena, Grafika roku, Praha
2016 - Cena, IV. Mezinárodní bienále digitální grafiky Gdynia 2016, Gdynia
2017 - Nominace na cenu kritiky, Grafika roku, Praha
2019 - Wyróżnienie Honorowe, Nowa Galeria Centrum Designu Gdynia , Polsko
2019 - Nominace na cenu za počítačovou grafiku, Grafika roku, Obecní dům, Praha
2020 - Special Honour of the Second International Triennial of Graphic Arts Livno, Franciscan Museum and Gallery Gorica-Livno
2022 - Hlavní cena v kategorii A, Grafika roku, Praha
2022 - Cena 7th International Graphic Arts Triennial – Gdańsk 2022
Moje grafiki i druki eksperymentalne odzwierciedlają współczesne globalne fenomeny – tłumienie wolności, brutalność przemocy czy naglącą kwestię kryzysu migracyjnego. Zostają rozłożone w warstwowany, hipertroficzny raster, który czerpie z cyfrowego kodu obrazu pierwotnego, lecz celowo utrudnia jego percepcję, aby wzmocnić przekaz o charakterze uniwersalnym.
Prace oscylują pomiędzy „profanum” a „sacrum”; komunikują poprzez język medialny, który eliminuje konkretną fabularność i tworzy płaszczyznę pozbawioną przestrzeni, detali oraz zakotwiczenia czasowego. Powstały obraz jawi się dla widza jako swoista powierzchnia nieskończona – ekran, który niweczy możliwość łatwego uchwycenia sensu czy orientacji w przestrzeni narracyjnej.
Ta strategia estetyczna ucieleśnia tym samym wizualną reprezentację współczesnego świata, w którym chaos i niejednoznaczność nie są przeszkodami, lecz istotą samego przekazu.
Credo
Zapis wizualny jest dla mnie materiałem, z którym pracuję zgodnie ze swymi zamiarami do osiągnięcia frazy graficznej,nowej sytuacji, jest to droga ewolucji obrazu ponad ramy standardowej egzystencji. Tę drogę ewolucji określam czy wytyczam zgodnie z moimi wizjami, na podstawie doświadczeń i znajomości pierwotnego przepływu komunikacji. Jest to moja reakcja na sytuacje historyczne lub informacje, na które natrafiam z mojej perspektywy, wewnątrz medialnych i komunikacyjnych wydarzeń. Nie zajmuję pozycji krytyka, ale raczej obserwatora i manipulatora. Niektóre banalne i właściwie nieznaczne momenty są dla mnie pociągającym źródłem dla modelowania w innym kontekście sytuacji historycznej. Tę kontekstową manipulację rozgrywam na kilku płaszczyznach tematycznych.