Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego zaprasza na otwarcie wystawy prof. Marka Basiula z Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołajka Kopernika w Toruniu. Artysta zaprezentuje miniatury graficzne, ekslibrisy i druki transferowe wykonane w technice linorytu. W swoich pracach wykorzystuje tematy biblijne i mitologiczne, które w połączeniu z warsztatowym misterium i oryginalnymi rozwiązaniami formalnymi składają się na mistrzowski odbiór graficznego dzieła.
Marek Basiul zrealizował ponad 20 wystaw indywidualnych oraz brał udział w około 250 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, za które otrzymał około 30 nagród i wyróżnień. Kuratorzy wystawy: Janina Wallis i Andrzej Bobrowski. Wystawę można zwiedzać od 27 października do 29 grudnia 2023 r. Na wernisaż zapraszamy 27 października o godz. 11.00.
Marek Basiul studiował grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu M. Kopernika
w Toruniu. W 1987 r. uzyskał dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Wypukłodruku
prof. Ryszarda Krzywki, za który otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za Grafikę na Ogólnopolskiej Wystawie Dyplom`87 w warszawskiej Zachęcie. Obecnie pracuje
w Katedrze Grafiki na macierzystej uczelni, gdzie prowadzi Pracownię Wypukłodruku. Zajmuje się grafiką warsztatową, przede wszystkim linorytem. Jest autorem ponad 20 wystaw indywidualnych, brał udział w około 250 wystawach zbiorowych
w Polsce i za granicą. Otrzymał ponad 30 nagród i wyróżnień. Ważniejsze z nich to:
1987 - I nagroda za Grafikę na 11. Ogólnopolskim Przeglądzie Grafiki Studenckiej,
Kraków
1988 - Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za Grafikę na Ogólnopolskiej Wystawie Dyplom
87, Zachęta, Warszawa
1999 - III nagroda na Międzynarodowym Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu,
Ostrów Wielkopolski
2000 - I nagroda na 6th International Biennial of Miniature Arts, Gornji Milanovac, Serbia
2002 - I nagroda na 2. Międzynarodowym Biennale Miniatury, Ośrodek Promocji Kultury,
Częstochowa
2004 - Nagroda Regulaminowa na VII Międzynarodowym Triennale Sztuki, Majdanek
2005 - Medal Honorowy na 12 Międzynarodowym Triennale Małe Formy Grafiki, Łódź
- I nagroda na 1. Międzynarodowym Biennale Ekslibrisu i Małych Form Graficznych,
Gniezno
- Wyróżnienie na International Exlibris Competition, Sint-Niklaas, Belgia
2006 - Nagroda Regulaminowa na 18. Międzynarodowym Triennale Grafiki Kraków 2006 2007 - Grand Prix na IX Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyn
2009 - I nagroda na I Międzynarodowym Biennale Wschodni Salon Sztuki, Lublin
2013 - II nagroda na VIII Międzynarodowym Przeglądzie Ekslibrisu Drzeworytniczego
i Linorytniczego im. Pawła Stellera, Katowice
2017 - Medal Honorowy na 16. Międzynarodowym Triennale Małe Formy Grafiki, Łódź
Działalność artystyczna Marka Basiula skupiona jest głównie na klasycznym warsztacie czarno - białego wypukłodruku. Najchętniej wypowiada się - wykorzystując zwykłą podłogową wykładzinę - w technice linorytu, choć nierzadko sięga po alternatywne tworzywa oraz inne techniki. Od pierwszych lat twórczej aktywności jego zainteresowania skoncentrowane są na potencjale warsztatowym i możliwościach artystycznej kreacji jakie tkwią w najstarszej ze znanych nam technice graficznej. W swojej pracy niejednokrotnie używa nietypowych - najczęściej własnego pomysłu - narzędzi, a także stosuje i łączy ze sobą rozmaite sposoby opracowania kliszy graficznej, oraz eksploruje różne metody druku. Za punkt odniesienia przyjmuje pewien sposób pojmowania dzieła graficznego, który istotę owego dzieła sprowadza do relacji, jaka zachodzi
w grafice pomiędzy dwoma nierozerwalnie związanymi ze sobą elementami - matrycą i odbitką. Ta sytuacja sprowokowała niegdyś szereg warsztatowych eksperymentów, w wyniku których zaczął używać druków - nazywa je transferowymi - uzyskanych z przeniesienia obrazu ze świeżo wykonanej odbitki graficznej na kolejny arkusz papieru. Można powiedzieć, że w graficznej robocie zawsze bardziej interesowało go „jak” niż „co”, i można zaryzykować stwierdzenie, że tematem jego prac jest sama grafika. Różnorodność wariacji, form i formatów w jego twórczości bierze się z potrzeby ciągłego eksperymentowania, gromadzenia warsztatowych doświadczeń i szukania autorskich rozwiązań. Wydaje się, że podstawowym imperatywem działań artysty jest chęć uczestniczenia w graficznej grze, warsztatowym misterium, gdzie technika związana z opracowaniem matrycy i materia biorąca udział w procesie druku składają się na obraz graficznego dzieła.