„HOMMAGE À JAN BUCK” – PROJEKT NAUKOWO-BADAWCZY
Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jan Buk/Jan Buck (1922-2019) uchodzi za najwybitniejszego artystę serbołużyckiego, gdyż wytyczył serbołużyckim sztukom pięknym, dotąd ograniczonym do sfery przeeksponowanego folkloryzmu i prowincjonalizmu, całkiem nowe założenia, apelując o duchowe otwarcie sztuki serbołużyckiej na europejski modernizm.
Szczególnie inspirującą fazą w twórczości Jana Bucka był czas jego edukacji we Wrocławiu. Przez całe życie utrzymywał on kontakt z polską scena artystyczną. To sprawiło, iż Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego zainicjował projekt towarzyszący jego wystawie jubileuszowej, by uhonorować go jako nestora sztuki serbołużyckiej – z serią wystaw polskich artystów współczesnych oraz międzynarodowych sympozjów badawczych.
W ramach I cyklu wydarzeń projektowych odbyły się m.in. wystawa ISW UZ „Hommage à Jan Buck (I): ŻYLIŚMY JUTRO” w muzeum – Energiefabrik Knappenrode oraz wystawa retrospektywna twórczości Jana Bucka i międzynarodowe sympozjum naukowe „Jan Buck: Droga do sztuki” w Muzeum Serbołużyckim w Budziszynie/Bautzen.
Kierownictwo naukowe projektu:
dr Lidia Głuchowska
ZAPROSZENIE
na kolejną wystawę z cyklu „Hommage à Jan Buck (II): WIDZIELIŚMY MIEJSCE”
Dawna Fabryka Płótna Żaglowego/ Alte Segeltuchfabrik, Chociebuż, Cottbus – 2.06–27.08.2023
Wystawa w Dawnej Fabryce Płótna Żaglowego w Chociebużu jest drugą z serii ekspozycji w Polsce i w Niemczech – po wystawie „Hommage à Jan Buck (I): ŻYLIŚMY JUTRO” w muzeum – Zakładzie Energetycznym w Knappenrode – na które każdorazowo artyści-dydaktycy z Instututu Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze przygotowują nowe prace. Część z prezentowanych obecnie to instalacje i obiekty o charakterze site specific. Inne odnoszą się do przestrzeni fizycznej i mentalnej, w tym aury regionu przygranicznego oraz terenów migracji i wymiany ludności. Tytułowe „miejsce” rozumiane jest niekiedy jako to osobiste – związane z indywidualnymi wspomnieniami, jak dom – niegdyś zamieszkiwany przez „innych” czy będący symbolem bezpieczeństwa, ale i wyobcowania. Kiedy indziej stanowi ono odniesienie do zbiorowej pamięci oraz geopolitycznych uwarunkowań – naturalnych, sztucznych i zmieniających się granic.
Obecna prezentacja jest też echem doświadczeń Jana Bucka – miejsc, w których zył, wymiany twórczej z Polakami, troski o środowisko naturalne, szacunku dla lokalnej tożsamości i środowiska naturalnego oraz poczucia opresji systemów totalitarnych. W sensie bogactwa reprezentowanych technik nawiązuje do interdyscyplinarnego dorobku serbołużyckiego artysty. Niektóre z wystawianych prac bezpośrednio odnoszą się do jego twórczości – jego wypowiedzi o sztuce oraz podejmowanej przez niego tematyki, np. kwestii mniejszości narodowych czy fascynacji odkryciem kosmosu, a także światłem miejsc, które odkrywał w trakcie swych licznych podróży artystycznych.
Uczestnicy wystawy/Artyści:
Paweł Andrzejewski, Cezary Bednarczyk, Kacper Będkowski, Andrzej Bobrowski, Radosław Czarkowski, Piotr Czech, Katarzyna Dziuba, Joanna Fuczko, Magdalena Gryska, Mirosław C. Gugała, Jarek Jeschke, Konrad Juściński, Paulina Komorowska-Birger, Marek Lalko, Alicja Lewicka-Szczegóła, Liwia Litecka, Jarosław Łukasik, Maryna Mazur, Anna Owsian, Katarzyna Smugarzewska, Piotr Szurek
Kuratorzy:
Lidia Głuchowska, Radosław Czarkowski
Otwarcie wystawy planowane jest z wielkim rozmachem – jako część
Niemiecko-serbołużycko-polskiej uroczystości – spotkanie i dialog w dniu 2.06.2023 roku
OTO PROGRAM