Zapraszamy na Dni Otwarte (25-29 kwietnia) do Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego: warsztaty, konsultacje portfolio, spotkania, wykłady!
Pełna oferta znajduje się na stronie ISW: http://www.isw.uz.zgora.pl/ i w mediach społecznościowych: https://www.facebook.com/ISWUZ, INSTAGRAM: @instytut_sztuk_wizualnych_uz. Zapisy u koordynatora dr. Konrada Juścińskiego: k.juscinski@isw.uz.zgora.pl
link do strony:
https://www.facebook.com/dniotwarteISW
Performatyw graficzny w projektach Priscilli Romero i Zuzanny Dyrdy
Zaproponowany w tytule wykładu termin performatyw graficzny odwołuje się do koncepcji opisanej w obszarze badań nad językiem przez Johna Langshawa Austina. Definiował on performatywy jako „szczególny rodzaj aktów mowy, będących zarazem działaniami”. Performatyw graficzny rozumiany jest tu jako metafora procesu tworzenia i wykorzystania matrycy i/lub odbitki skutkującego zaangażowaniem określonej grupy osób i sprzyjającego uwrażliwieniu odbiorców na kwestie społeczno-polityczne.
W ramach wykładu przedstawiona zostanie twórczość dwóch graficzek: Zuzanny Dyrdy (Polska) i Priscilli Romero (Costa Rica), które w swoich propozycjach artystycznych wykorzystują mechanizm performatywu graficznego. Obie są współtwórczyniami tego, co można określić zwrotem performatywnym w sztukach graficznych bazującym na potraktowaniu medium graficznego jako znakomitego narzędzia oddziaływania społecznego. Jednocześnie ich twórczość wpisuje się w hybrydyczny model artystyczny, w ramach którego wybór narzędzia podporządkowany jest priorytetowi komunikacyjnemu.
Marta Anna Raczek-Karcz (ur. 1979) – absolwentka historii sztuki i kulturoznawstwa (filmoznawstwo/medioznawstwo) Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktorat w dziedzinie nauk humanistycznych (dyscyplina: nauki o sztuce) uzyskała na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2007 wiceprezes, a od 2013 roku prezes Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Teoretyczka i krytyczka sztuki, niezależna kuratorka współpracująca m.in. z Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Litografiska Museum w Tidaholm, BWA w Katowicach, Kloster Bentlage w Rheine, Instytutem Polskim w Rzymie, Galerią Container w Rome, Anaid Art Gallery w Bukareszcie i Muzeum MODEM w Debreczynie. Obszar jej badań naukowych obejmuje współczesną grafikę i projektowanie graficzne, antropologię kultury, historię filmu, teorię sztuki oraz studia kulturowe i medioznawcze. Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Autorka ponad 40 artykułów naukowych i ponad pięćdziesięciu tekstów katalogowych dotyczących sztuki współczesnej, filmu i nowych mediów.