rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

Aktualności

Angelika Kąpielska / GĘSTA MATERIA

gesta_maly.jpgWystawa Angeliki Kąpielskiej
Gęsta Materia
Finisaż 16.03.2025 r.
Godzina: 12.00
Organizator: Biblioteka Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego
Miejsce wydarzenia: Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego
kuratorzy: Janina Wallis, Andrzej Bobrowski
Wystawa czynna: 31.01-26.03.2025 r., w godz. 8.00-15.00,
Cena wejścia: Wstęp wolny
Kategoria: Studenci, pracownicy, kandydaci, partnerzy








Angelika Kąpielska
Laborantka w Pracowni Grafiki - Wklęsłodruk i Wypukłodruk, pod kierunkiem
prof. Piotra Szurka i dr Maryny Mazur w Instytucie Sztuk Wizualnych Uniwersytetu
Zielonogórskiego. Absolwentka wspomnianego Instytutu na kierunkach: malarstwo
i sztuki wizualne. Członkini Polskiego Związku Artystów Plastyków w okręgu zielonogórskim. Tworzy w mediach tradycyjnych, od malarstwa poprzez rysunek do grafiki warsztatowej, które działają na odbiorcę silnym kolorem i zdecydowanym gestem.

GĘSTA MATERIA
Wystawa składa się z serii grafik, które powstały w latach 2020-2024. Większość z nich to linoryty barwne wykonane w technice matrycy traconej. Unikalność odbitek oraz brak możliwości powrotu do poprzednich warstw matrycy, korelują z podejmowaniem przeze mnie decyzji oraz odnoszą się bezpośrednio do wytracania myśli, które paradoksalnie wykańczają mnie jako overthinkerkę. Kolejność ustawienia prac to droga, jaką przeszłam by stworzyć mój dyplom magisterski - “Bogini” wielkoformatowy linoryt barwny o wymiarach 150x200 cm. Gęsta materia opowiada o sposobie, w jaki komponuję moje grafiki. Są to także skłębione myśli, które nieustannie krążą w mojej głowie i podsycają moją twórczość. Każde podejście do linorytu jest dla mnie rytuałem, ujarzmianiem moich emocji i przeobrażaniem ich w sztukę, jaką uprawiam. Tematyka prac ma wymiar metafizyczny, ponieważ łączę w nich symbolikę z otoczenia, w jakim się rozwijam każdego dnia z poszukiwaniem sensu istnienia.
Energia zawarta w grafikach jest podbijana kolorem, bez którego moja twórczość nie istnieje. Ekspresja oraz gęstość linii określają przenikanie się myśli krążących wokół moich własnych dylematów życiowych oraz refleksji dotyczących świata w jakim żyję.

BOGINI
Główną częścią dyplomu jest wielkoformatowy linoryt (150x200 cm) wykonany
w technice matrycy traconej. Praca pt. “Bogini” to przedstawienie świata harmonii fauny i flory widziany z mojej perspektywy. Poprzez wielkość grafiki oddaję hołd mojemu najbliższemu otoczeniu – lasom, które kryją bogactwo i złożoność przyrody oraz określają moją tożsamość związaną z miejscem. Przedstawiając ten świat posługuję się symboliką podkreślającą równość ludzi ze zwierzętami i roślinnością. Centralnie przedstawiam postać Bogini – hybrydę człowieka i zwierzęcia przypominającego kota. Wyznacza ona porządek całej kompozycji. Sylwetka kota ma tutaj znaczenie symboliczne, nawiązując do zwierzęcia wolnego, chodzącego własnymi ścieżkami - tak jak ja. W tle pojawiają się rośliny i grzyby, które posiadają twarze, co wskazuje na wagę tych stworzeń. Ogromne znaczenie ma dla mnie kolorystyka użyta
w pracy, ponieważ nawiązuje do pierwiastka żeńskiego. Żółcie i biele wyłaniające się spod spodu przywołują energię życiodajnego światła. Kontrastujące z nimi róże kierują uwagę na delikatne elementy natury. Natomiast fiolety dotyczą sfery tajemnicy, magii
oraz duchowości. W moim założeniu połączenie tych wszystkich kolorów określa pełen obraz Bogini.

NIE BĘDĘ SIĘ TŁUMACZYĆ
Drugą częścią pracy jest książka rysunkowa* pt. “Nie będę się tłumaczyć”. Jest ona manifestem, nawiązaniem do osobistej wolności, która przybrała formę nieskrępowanego, swobodnego rysunku. Jest on dla mnie przestrzenią do intymnej wypowiedzi nad kwestiami tożsamości, to swoista filozofia zapisana w kompulsywnym przepływie myśli na papier. Zmaterializowane w formie kresek, czasem kropek i kółek oddają temperaturę mojego temperamentu. To moja wolna wola – rysowanie wszystkiego co pomyśli dłoń. To akceptacja niewytłumaczalnej potrzeby, ale też konieczności przelewania myśli i wyrzucania ładunku emocjonalnego w przestrzeń sztuki. To impuls zapraszający do rozmyślań nad tym, czym jest i dlaczego powstaje sztuka. Rysunki stworzone są z dwóch kolorów: niebieskiego i czerwonego, które działają na siebie wzajemnie kontrastem temperaturowym, a poprzez nakładanie wprowadzają dodatkowo fiolet. Technika, w której książka została wykonana pozwoliła na wprowadzenie delikatnych przesunięć oraz zróżnicowanie linii: wyostrzenie bądź rozmycie. Okładka w kolorze fioletowym nawiązuje do impulsu tworzenia. Książki
w nakładzie 50 sztuk na potrzeby ekspozycji były ułożone w formę stosu. Jestem Boginią wystawiającą się na stos - opinie innych ludzi, na które nie mam żadnego wpływu. Oswajam się w ten sposób ze sobą, swoimi słabościami i rosnę w siłę do dalszych zmagań z codziennością.
Praca dyplomowa została nagrodzona pierwszą nagrodą w konkursie o tematyce równościowej, ponieważ opowiada o równości wszystkich stworzeń na świecie.

KĄPIELE LEŚNE
Cykl “Kąpiele leśne” opowiada o refleksjach na temat tożsamości związanej
z miejscem. Okazuje się, że tak oczywista sprawa jak pochodzenie oraz funkcjonowanie w otoczeniu natury zwykle jest pomijana w codzienności - choć do niej należy. Stąd też przyszedł do mnie pomysł na syntezę lasu jako próbę uchwycenia
w grafice artystycznej moich relacji ze środowiskiem naturalnym. Jest to wynikiem
pochylenia się nad tematem, jakim jest szacunek dla natury i wdzięczność za jej skarby
oraz możliwość obcowania z nią, pomimo katastrof ekologicznych.
Las jest dla mnie miejscem, które codziennie widzę przemieszczając się na uczelnię.
Las jest dla mnie miejscem odpoczynku i medytacji.
Mogę w nim uspokoić myśli i zregenerować ciało...

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18