INSTYTUT SZTUK WIZUALNYCH

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
[ aktualności ] >> najnowszy >> Paweł Andrzejewski / Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki

Paweł Andrzejewski / Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki










FOTORELACJA (fot. Marek Lalko)



























Paweł Andrzejewski

Ur. się w 1977 r. w Turku. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kole, kierunek Wystawiennictwo. Dyplom z wyróżnieniem w 2004 r. w zakresie grafiki warsztatowej w Pracowni Litografii prof. Stefana Ficnera, recenzent: prof. Andrzej Bobrowski. W latach 2002-2004 był stażystą w tejże pracowni. Od 2004 laborant w Instytucie Sztuk Pięknych UZ w Zielonej Górze. Obecnie zatrudniony na stanowisku pracownika naukowego i dydaktycznego w Instytucie Sztuk Wizualnych. Prowadzi Pracownię Litografii u prof. Andrzeja Bobrowskiego, Przygotowanie do druku oraz Projektowanie znaku i identyfikacji. Reprezentant akcji plenerowych, współorganizator i juror konkursów graficznych oraz imprez promocyjnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zajmuje się grafiką warsztatową i projektową. Jest grafikiem designerem, web developerem oraz edytorem. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.

Litografia jest techniką druku płaskiego wykonywaną na kamieniu, która mnie zawsze inspirowała. Została odkryta przez Alojzego Senefeldera w 1798 r. w Monachium. W późniejszym czasie zainicjowała powstanie druku offsetowego. Jednak ze względu na trudności technologiczne oraz specyficzne wymagania  sprzętowe (prasa litograficzna, kamienie) litografia stała się zapomnianą i mało popularną techniką graficzną, która inspiruje mnie od wielu lat i jest nierozerwalnie związana z moim przedmiotem.
Początkowo były to samodzielne obrazy rodziny polskich samochodów „Syrena” produkowanych w latach 1957-1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a później przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Mnie interesował szczególnie model 105 Lux i „Kurołapka” (Syrena 100). Pierwsze prezentacje zostały zainicjowane w Pracowni Litografii u prof. Stefana Ficnera, który nazwał mnie „Syrenką”. To jest mój pseudonim artystyczny, który do dziś funkcjonuje na Wydziale Artystycznym. Były to prace z cyklu „Syrenka”, wykonane głównie w technice litografii, linorytu, metalu oraz szablonu.
Eksperymentowałem również z prototypem „Syreny Sport”, której konstrukcja została opracowana przez Cezarego Nawrota. Ten model, niestety, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych. Był „niepoprawny politycznie”. Został zmagazynowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym w Falenicy do końca lat 70. XX w., a następnie zniszczony, któremu poświeciłem cykl prac „Co ona ma pod maską”. Głównym motywem tego cyklu była rdza, która jest symbolem przemijania i destrukcji (zbierałem skorodowane przedmioty, które następnie odbijałem na papierze i na płótnie). Powstawały bardzo ciekawe dwustronne odbitki wprowadzające w klimat tajemniczości, idealne dla stylu z epoki średniowiecza, baroku i Tudorów.
Jedną z moich inspiracji był również pomnik warszawskiej Syrenki, symbolu wolności i niezależności - wartości, którą najbardziej cenią Polacy, tak jak samochód Syrena, który dla wielu był nieosiągalnym luksusem. Kultowa Syrena ciągle wraca do życia w moich pracach, ewoluuje i przybiera różne formy. Ten sam rysunek jest wielokrotnie modyfikowany i multiplikowany. Eksperymentuję również z matrycą i kolorem. W końcowym efekcie grafika przybiera ostateczną formę, która jest próbą konfrontacji z plakatem propagandowym.
Warto jednak wspomnieć, że teraz ten legendarny samochód wraca z martwych. Od 2011 r. trwają prace nad rekonstrukcją Syreny Sport tego najpiękniejszego samochodu zza „żelaznej kurtyny”. O pomoc w budowie poproszono miłośników syreny, którzy o tym modelu wiedzą prawie wszystko, w tym również i artystów, których fascynacja znalazła swój wyraz w postaci prac z różnych dziedzin sztuk plastycznych - począwszy od malarstwa, grafiki, rzeźby po instalacje i obiekty. O kabaretach nie wspomnę. Ja będę wierny mojej Syrence, którą artystycznie rozbieram na części. Jest moją fascynacją. Szczególną satysfakcję w pracy nad tą edycją sprawia mi łączenie litografii z różnymi nietradycyjnymi technikami graficznymi np. drukiem cyfrowym, które pozwolą mi stworzyć wiele oryginalnych prac poświęconych temu cyklowi, który sprawia wrażenie „Nieskończoności”.



 

 

Zmień na język polski Change language to English


Informator ISW

Plany zajęć

[ GRAFIKA I, II, II rok ]
Harmonogram zajęć, semestr letni 2017/18 r.

[ MALARSTWO I i II° ]
Harmonogram zajęć, semestr letni 2017/18 r.

[ SZTUKI WIZUALNE* I i II° ]
Harmonogram zajęć, semestr letni 2017/18 r.

[ EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH I i II° ]
Harmonogram zajęć, semestr letni 2017/18 r.

[ ARCH. WNĘTRZ I, II, III ]
Harmonogram zajęć, semestr letni 2017/18 r.

projekt: Patrycja Morawska